Gouden Mini's en Afrikaanse medicijnmannen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu Gouden Mini's en Afrikaanse medicijnmannen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu

Gouden Mini's en Afrikaanse medicijnmannen

Door: dioninafrika

Blijf op de hoogte en volg Dion

12 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het moet niet gekker worden. Huur ik een Mini, krijg ik een gouwe! Helemaal goud natuurlijk, niks meer aan doen coen en inpakken & wegwezen. Die verhuurder verstond er niks van maar hij zag dat ik blij was. Vanaf vorige week scheur ik dus door de straten van Kaapstad in m’n gouden Mini, uitgerust met een 1200 CC Rover motor, 12 inch banden, 4 versnellingen en een setje half werkende remmen. Voordeel van zo rijdend koekblik is wel dat die overal tussenpast met parkeren, alleen betaal ik jammer genoeg niet de helft voor het parkeergeld.

Van onze vorige auto, een VW Chico, hebben we vorige week alweer afscheid moeten nemen. Dit kwam ons ook niet geheel verkeerd uit aangezien die nogal wat mankementen had. Zo moest ik elke dag drie liter water bijvullen omdat er blijkbaar ergens een lek zat die de monteur niet had gevonden en om te voorkomen dat de motor niet oververhit raakte. Daarnaast deed de accu het ook niet altijd en kon je beter in de 2de versnelling optrekken want om hem in z’n 1 te zetten ging nog moeilijker dan hem op de snelweg in z’n achteruit te zetten. Al met al, rijp voor de ijzerhandel dus. En dan heb ik het nog niet eens over onze autoradio gehad die een paar weken geleden gejat was. Dat was namelijk ook weer een ervaring om in te lijsten. Omdat we de auto weer moesten inleveren inclusief autoradio gingen Coen en ik op een bewolkte zaterdagmiddag naar de wijk Woodstock. Dit is dus typisch zo een wijk waar je zelfs je schoonmoeder niet alleen de straat op stuurt en waar niemand wakker ligt van een beroving meer of minder. Maar ze hebben er wel veel plaatselijke ‘mechanics’ die even snel een autoradio erin kunnen zetten. Waarschijnlijk ligt onze oude autoradio hier nu ook ergens. We dachten nog; misschien als we bij de goede radioverzamelaar aankloppen dat we onze oude nog terugkrijgen, maar dat was niet het geval. Alle winkels en garages waren helaas al dicht dus probeerde we het bij een benzinepomp. Daar konden ze wel wat regelen en belde wat rond. Na half Woodstock opgebeld te hebben kwam er een monteur aan met een autoradio. Dit was er alleen eentje met ouderwetse cassette en wij wilde graag met een luxueuze cd speler aangezien die er ook inzat. Toevallig zat deze nog in zijn eigen auto. Zo gezegd, zo gedaan en hij sloopte z’n eigen autoradio eruit om hem vervolgens mij ons in te zetten. Niks is te gek hier. Na anderhalf uur aan draadjes draaien, knippen, meten en testen kwam er eindelijk geluid uit de boxen. Hij deed het! Iedereen weer blij en het verhuurbedrijf merkte gelukkig niks van deze onaangekondigde wisseltruc, waar zelfs Hans Klok jaloers op wordt.

Ondertussen hadden we via andere studenten het adres gekregen van de dealer voor onze volgende auto: een Mini. Hij had gelukkig nog twee Mini’s beschikbaar voor Pieter-Paul en mij. Afgelopen zaterdag ben ik ook met m’n surfplank op het dak naar muizenberg gereden en dat ging helemaal prima. Daarnaast is het ook gewoon vet om in zo’n ding te rijden. Je zit erg laag en er zitten kleine bandjes onder waardoor je net het gevoel krijgt of je in een kart zit. Ik ben al opzoek gegaan naar een kart circuit hier in de buurt maar heb helaas nog niks kunnen vinden.

Nog een ervaring van formaat: afgelopen woensdag zijn Coen en ik naar Coldplay’s eerste optreden in Kaapstad ooit geweest! Het was inmiddels mijn 3de live concert van deze helden, maar was er zeker niet minder op. Het blijft fantastisch om een show van hun mee te maken. Overigens komt het nieuwe album over een kleine twee weken uit, dus kregen wij alvast een voorproefje van de nieuwe nummers. Het zo goed als uitverkochte Green Point Stadium was razend enthousiast tijdens het optreden. Er stonden een hoop gillende meisjes voor het podium om een blik van Chris Martin op te vangen. Ze speelde ruim anderhalf uur en alle toppers als Clocks, Fix you, Politik, Yellow en Viva la Vida kwamen voorbij.

Na al de positieve ervaringen van de afgelopen weken werd ik vorige week ineens geconfronteerd met wat maagproblemen. M’n buik had het een en ander aan hand en begon aan het begin van de week aardig te pruttelen. Aangezien ik nooit zo van de dokter ben en meestal alles vanzelf wel weer overgaat, dacht ik dat dit ook wel weer over zou gaan. Maar het werd gedurende de week alleen maar erger dus ging ik vrijdag toch maar even op bezoek bij een huisarts. Ik kwam toevallig tijdens me stage langs een dokter rijden en liep gelijk naar binnen om te kijken of ik geholpen kon worden. Gelukkig was deze beste man met veel dingen bezig behalve met een patiënt dus hij had wel even tijd voor een armmoedige student met maagproblemen. Hij was er na 5 minuten al over uit dat het om een koorts ging en kreeg daarvoor antibiotica voorgeschreven. Toch gouw geld verdiend zo een kerel. Daarna gelijk naar de apotheek geweest om de vracht medicijnen op te halen. Ik wilde nog een transportbedrijf opbellen voor het vervoer maar het viel gelukkig mee. Met 1 kokertje en 2 doosjes pillen kon ik weer ff vooruit. Heb ik dat ook maar weer gehad zullen we maar zeggen. Hopelijk hoef ik niet te vaak op de koffie bij deze medicijnman.

Afgelopen weekend waren twee prachtige dagen qua weer. Uiteraard werd het strand daardoor aangedaan om de benodigde kleurtjes weer een beetje bij te werken. Bij de ene was dit knalrood maar de meeste werden weer wat bruiner van kleur. Ook de surfplank kwam weer van de muur en ging voor het eerst mee op het dak van de Mini. Een super gaaf gezicht en een hoop blije gezichten onderweg. Gelukkig zat die er aan het einde van de rit nog op en konden we een paar golfjes gaan pakken @ Muizenberg. Helaas waren de golven niet al te goed en er lagen daarom niet veel surfers in het water. Ook de rode vlag hing er nog wat er op duidde dat de haaien nog in de omgeving waren. Na enige navraag viel dit allemaal reuze mee en hing deze vlag er al sinds de haaienaanval van vorige week. ’S Avond werden nog een paar leuke clubs aangedaan om een dansje te wagen. Doordat ik heerlijk aan de antibiotica zat/zit moest de alcohol dit weekend laten staan. De medicijnman had me benadrukt dat ik geen alcohol mocht drinken met deze medicijnen, dus dan volgen we dat advies maar op om het herstel zo snel mogelijk te laten verlopen. Nog een paar dagen en dan zijn we er weer van af.

Vanaf aanstaande vrijdag ben ik in het gezelschap van twee kameraden uit Nederland, genaamd Boon en Bolluh. Twee beruchte knapen uit het pittoreske Hoek van Holland. Helemaal super natuurlijk dat ze mij op komen zoeken hier. Ik heb de plaatselijke bierbrouwer al gebeld om een extra pallet pils te komen afleveren hierzo. Ook komen er nog drie vriendinnen van Saskia (huisgenoot) over dus het wordt een drukke boel in huize Villa. Ik vrees dat er een paar Hollandse avonden aan zitten te komen! Ik heb er zin in.

Was hem weer voor deze week!

Groetjes en kusjes uit Kaapstad.


  • 12 Oktober 2011 - 09:18

    Iris:

    Dude als je vanaf Blauwberg verder naar ´t noorden rijd ligt een circuit aan je rechterhand.
    Nee geen grap ;)

    XXX

  • 12 Oktober 2011 - 09:22

    Maartje:

    Donders, ik ben fan van jouw verhalen! Kan je dit ook gewoon doen als je weer in Nederland bent?!

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!! Hopen dat de anti biotica werkt en dan van het weekend weer vol gas er tegenaan!!

    Liefs uit Den Haag!

  • 12 Oktober 2011 - 09:52

    Jenny Stuyt:

    Hi Dion,

    Kan wel zien van wie jij een zoon bent! Talent om te schrijven zit in de familie....Erg leuk.

    Wij 'grepen' hier net naast kaarten voor Coldplay, nu baal ik helemaal.

    Veel plezier nog. Liefs van Bryan, Eric en Jenny

  • 12 Oktober 2011 - 13:34

    Krool:

    Donders...wat kan jij schrijven dion, LIBELLE zou je zo een plaats voor een column geven....met als titel "leven als een student in africa".
    Je hebt het blijkbaar goed naar je zin daar, wat ook niet anders te verwachten was. Ik hoop dat je maagproblemen inmiddels alleen nog maar een slechte herinnering voor je zijn.....en één of twee pilsjes minder een keer is ook niet erg......denk aan je buikje...allez, geniet van je verblijf daar..dikke kus uit geneve

  • 12 Oktober 2011 - 22:36

    Je Pa:

    Weliswaar enigszins laat, maar ik kon het niet laten. Je hebt inmiddels kunnen merken dat de hygiene hier in NL waarschijnlijk ietsjes belangrijker wordt genomen dan in Zuid-A. Het creeert weerstand zullen we maar zeggen, bovendien een sterke gozer met een sterk DNA.

    Verder viel me op dat je je aardig hebt aangepast aan de mores van het land en steeds creatiever wordt om zaken te regelen: even een radiotje vervangen voor de leasewagen met het radiotje van de monteur, de eenvoud van de oplossing is mooi.

    Temperatuur is goed zo te zien (37 C), dus prachtig surf- en strandweer. Je zou bijna nog vergeten dat je er voor je stage bent.

    Doe je best en houd je fit. Dikke kus. Je pa

  • 14 Oktober 2011 - 19:07

    Moeders:

    Hoi goser, leuk hoor zo te lezen hoe jij het naar je zin hebt.
    Echt , de belevingen zijn heel werkelijk zoals je het opschrijft.
    Het leuke is dat iedere week weer een ander verloop heeft terwijl wij hier het dagelijks ritme proberen vast te houden:
    Werken eten en sporten, nou ja echt spannend klinkt het niet.
    Maar we overleven ook wel weer, de herfstvakantie is begonnen en Jayro is er heelemaaaaal aan toe! Arme jongen heeft het te druk.
    Vanavond nog een grote stoeipartij met zijn vader , hij mist je nog steeds!
    Zeg geniet, surf en werk ze, ik hoop dat het weer goed gaat met je gezondheid, je bent tenslotte een sterke vent met de kracht van zijn moeder!
    Kusjes, mams en Jayro

  • 18 Oktober 2011 - 12:10

    Bodine:

    Hee Dion wat een leuke verhalen :D
    Veel plezier nog daar hè
    xxx

  • 23 Oktober 2011 - 14:07

    Mams:

    Hoi, ik hoor net dat er een tennismaatje van Jayro naar Afrika gegaan is, misschien kom je mark nog tegen, en gaan ze een aktiviteit bij je doen.
    hoe is het verder, lekker weer denk k om op de surfplank bezig te kunnen zijn, volgens mij gaan je maten vandaag weg! moet je weer aan het werk, afzien denk ik.
    Bij ons is de herfstvakantie ook afgelopen en moet het gezin weer in een vast ritme!
    Geniet ze enne heef veel knuffels mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dion

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 33183

Voorgaande reizen:

19 December 2014 - 19 December 2015

Time for some Rock & Roll!

11 November 2013 - 02 Mei 2014

Het volgende avontuur is begonnen!

09 November 2012 - 22 Januari 2013

A new experience in Malta paradise

30 Augustus 2011 - 01 Februari 2012

Stage Kaapstad

Landen bezocht: