Dichtkunsten en rondvliegende verfballen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu Dichtkunsten en rondvliegende verfballen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu

Dichtkunsten en rondvliegende verfballen

Door: dioninafrika

Blijf op de hoogte en volg Dion

16 December 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Sinterklaas in Kaapstad, wie had dat ooit gedacht?! De lokale bewoners vielen half van hun stoel toen de goedheiligman voorbij kwam want ja, ze hadden nog nooit zo een witte baard inclusief mijter gezien. Huize Tivoli stond vorige week donderdag in het teken van gedichten en cadeautjes. Drie weken geleden waren er loodjes getrokken en iedereen moest met veel moeite voor zich houden wie de gelukkige was. Alhoewel Saskia de afgelopen tijd ineens wel erg geïnteresseerd was iedereen zijn bezigheden. De dichtkunsten werden uit de hoge hoed getoverd en heel Kaapstad werd afgezocht naar een paar passende presentjes. Uiteindelijk was dit allemaal zeer geslaagd en bleek dat er toch aardig wat dichttalent binnen dit huis aanwezig is.

Vorig weekend ging ik met twee collega’s naar de West Coast om daar drie activiteiten voor verschillende bedrijven te runnen. Op vrijdag en zaterdag hadden we een Beach Day in Shelley Point waarbij er verschillende spelletjes op het strand worden uitgezet. Dit zijn onder andere een volleybal net, blind voetbal, zakken race enz. Aan sommige dingen merkte je wel echt dat je in Afrikaanse omstandigheden terecht bent gekomen. Zo waren niet alle wegen geasfalteerd (maar gelukkig hadden we een 4x4 auto dus was dit geen probleem), waren de dorpjes heel ongezellig en zowat uitgestorven en sliepen wij in het enigste hotel dat er stond. Het was werkelijk in de ‘middle of nowhere’. Gelukkig was de belangrijkste shop wel aanwezig, namelijk de drankwinkel. Hier werd de nodige pils ingeslagen voor beiden avonden. Op zaterdagavond wilde we toch wel ff wat gaan ondernemen en kwamen we terecht in het kitesurf walhalla; Langebaan, bekend van alle wereldtoppers die daar hun kunsten vertonen. Hier was toevallig net een beach party gaande waar we moeiteloos konden aansluiten. De volgende morgen vertrokken we met dakschade en al richting huis waar we in Yzerfontijn nog een Beach Day hadden. Deze mensen waren helaas een stuk minder enthousiast en hadden het volleybalnet voor niks opgezet en de boten voor de plaatselijke zeehonden opgepompt. Die dag was het ook erg heet en steeg het kwik tot de 35 graden. Op zulke plekken is het vaak nog 5 graden warmer dan in Kaapstad zelf. Zonnebrand smeren en water drinken waren dan ook de twee belangrijkste bezigheden van die dag.

Dachten we eindelijk onze rust te kunnen pakken, nadat twee weken geleden onze stroom werd afgesloten, kwamen er vorige week twee jakko’s langs om ons water af te sluiten. En ook dit was weer voor niks gezien de waterrekening á 11.000R. Wij waren er nu toch echt wel een beetje klaar mee en waren bijna van plan om de huisbaas 10x de Tafelberg te laten beklimmen zonder water en op d’r bloten voeten. Helaas ging het bemiddelingsbureau hier niet mee akkoord en moesten we afwachten totdat alle rekeningen betaald werden. Gelukkig had ze nog ergens een conservenpotje staan met een paar muntstukken erin. Of ze heeft haar Mercedes nu toch maar ingeruild.. Dat weet niemand. Na twee dagen bellen, pingen, faxen, sms’en en rooksignalen uitzenden werd het water er gelukkig weer aangesloten en konden we weer douchen en koken.

Afgelopen weekend steeg het kwik naar tropische tempraturen waardoor de Mini en Chico weer koers zette naar het plaatselijke Clifton Beach. Een prachtig stukje strand, omringt door riante villa’s, waar veel jongeren bij een komen. Net als in Nederland is alcohol hier overigens verboden op het strand, dus moesten we het met een paar flessen water en frisdank doen. Ook niet verkeerd voor de verandering. Zaterdag hadden we een klein feestje in huize Villa aangezien Lynn haar verjaardag vierde. Dit in het bijzijn van haar vriendin Anne die voor drie weken de kou in Nederland ontvluchtte voor de warme tempraturen in Kaapstad. ’S Avonds stond er een big party op de planning waarbij het huis werd versierd met roze en witte slingers en ballonnen. De braai werd aangestoken en de muziek op volle toeren gezet. Het was een gezellige avond, alhoewel de voetbalfans zich rond elf uur toch echt verkaste naar het plaatselijke sportcafé voor ‘El Classico’.

Gister had ik een eindejaarsfeestje op stage, wat er soms heftig aan toe ging. Overdag vlogen de bullets langs me oren tijdens het paintballen. Iets wat ik eigenlijk nog nooit gedaan had maar ik wel graag een keer wilde gaan doen. We vormden met alle collega´s een team en werden uitgedaagd door een groep Duitsers die dachten ons wel even onder te kunnen verven. Mooi niet dus, aangezien wij de afgelopen weken non-stop Call of Duty hebben gespeeld en dus precies wisten hoe we een groep Duitsers moesten aanvallen. Het ging er af en toe zeer fanatiek aan toe waarbij ook de nodige gewonden vielen. Er werden loopgraven gemaakt, bunkers gemetseld en een strategisch strijdplan opgesteld. Dit alle speelde zich af op een speelveld van een paar hectare groot. Uiteindelijk was alle moeite niet voor niks geweest want we wonnen drie van de vier potjes. Nadat het halve bos een andere kleur had gekregen door onze veldslag, keerde we terug naar het kantoor waar we een heerlijke braai hadden. Ik denk dat ik overigens meer gebraaid heb hier in mijn Afrika tijdperk dan in mijn hele leven in Nederland. Dacht je de verfballen gehad te hebben, vlogen ’s avonds de tequila shots om je oren. Nog steeds onbegrijpelijk voor mij hoe sommige mensen dat wegdrinken als water. Maar iedereen genoot zichtbaar van het eten, de muziek en de gezelligheid waarbij de baas nog even een eindejaarspech gaf om alle collega’s te bedanken voor alle inspanningen het afgelopen jaar. Het schijnt dat er dit jaar grotere stappen dan ooit zijn gemaakt binnen het bedrijf en er ook veel meer trips zijn geboekt.

Nog even wat opvallende weetjes van de afgelopen weken:

- Coen doet niks anders meer dan z´n rust pakken.
- Pieter-Paul heeft z’n naam veranderd in Tunders aangezien die niks anders meer zegt de hele dag.
- Coen ging over z’n gier na het eten van spacebrownie. Kan allemaal hier in Kaapstad.
- Jules heeft afscheid genomen van z’n vriendinnetje Molly aka Nathalie Holloway omdat die weer terugkeerde naar Amerika.
- Vanaf dag 1 staat elke avond de tv serie OC aan en ik me afvraag wanneer er eindelijk een eind aan gaat komen.
- Het Oh Oh cherso tijdperk is ook weer afgelopen. Eigenlijk was er helemaal niks aan, maar we keken het toch wel iedere week.
- Maaike helaas weer vertrokken is naar Nederland. Één van onze vaste gasten in huize Tivoli.
- Lonneke is begonnen met zwangerschapslessen aangezien d´r buik steeds dikker wordt.
- Ik heb besloten om een handeltje te beginnen in malariapillen aangezien die krengen 4 euro per stuk zijn en ze je voor, tijdens en na je safari moet slikken.
- Het heeft deze week flink geregend! Op zich ook niet gek nadat het twee maanden bijna kurkdroog was.
- En ik kwam er achter kwam dat de mini niet geheel waterdicht is, kleinigheidje.

Ik zal begin volgende week ff nieuwe foto’s uploaden!

Cheeeeeers!

• 16 December 2011 - 16:28

Stanzi:

'vind ik heeeeeeeel leuk'

• 16 December 2011 - 16:44

Nickk:

gooozert, haha als ik dit zo allemaal leest zou ik het liefst ook even het vliegtuig pakken! ik ben onderrand aardig fan geworden van je verhaaltjes dus ik blijf het volgen!

tot je volgende verslag!

• 16 December 2011 - 16:59

Je Pa:

Toch eigenlijk wel grappig dat Sinterklaas hier nauwelijks binnen is geweest en jullie dat uitgebreid hebben gevierd.

Daarnaast lijkt het me niet onverstandig om inmiddels een agregaat aan te schaffen voor onvoorziene toestanden. Ik denk dat je bij thuiskomst dit geweldige land nog gaat waarderen.

Mooi om je avonturen weer te lezen, misschien kan je later nog een gebundelde versie in boekvorm uitgeven. Het lijkt een beetje op Kuifje in Z-Afrika.

We skypen weer snel.

groetjes

• 21 December 2011 - 12:28

Bastijn:

Haha, mooie teksten Dion! Mooi dat jullie Den Haag via Cherso een beetje zijn blijven volgen. Over een tijdje gaan we stappen in Cherso-land he?!

Veel plezier nog ff daar he!

Bastijn

• 24 December 2011 - 08:37

Bo:

Wauw wat een mooie foto's ook.. Heel erg jaloers hier ;)

• 27 December 2011 - 09:53

Bianca:

Hoi Dion. Ik heb na het lezen van je geweldige verslagt ook even de foto´s bekeken. Geweldig..... en iedereen heeft een t[shirtje aan! Kan ik jaloers op worden. Wij hebben geen witte kerst of staan nog niet op de schaats maar `grauw` is het hier wel. Maar goed, over een paar dagen begint het nieuwe jaar en komt er weer een zomer. Grote neef, een stukje spacecake met een tequila op 2012, kan daar allemaal! En ik maar luiers verwisselen... ha ha ha

• 31 December 2011 - 08:58

Ron :

Hè Dion , hoe is die hoef ik niet te vragen want ik heb je verslag zitten lezen
    Echt super hoe jullie het daar hebben
    En geweldig die foto's

Groetjes uit Nootdorp