Toetertijd tijdens FC bal op het dak - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu Toetertijd tijdens FC bal op het dak - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu

Toetertijd tijdens FC bal op het dak

Door: dioninafrika

Blijf op de hoogte en volg Dion

19 September 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Noodles, sate en sperzibonen. Een beetje Indische invloeden hier in Kaapstad tussen de boboti en struisvogelbiefstukjes door is nooit verkeerd. Onze eigen chef-kok Lynn is het momenteel aan het maken in onze, voor Afrikaanse begrippen, grote keuken. Of die van Ikea of Mandemakers komt, ik ben er nog niet helemaal uit maar ik weet wel dat die de 100 jaar al gepasseerd is. Terwijl de satéspetters op de muur spatten heb ik even mooi de tijd om mijn ervaringen van afgelopen week openbaar te maken.

Afgelopen woensdag zijn we met de inmiddels ‘bende van ellende van Kaapstad’ naar een voetbalwedstrijd geweest van Ajax CT tegen de Kaizerchiefs. Dit vond plaats in één van de mooiste gebouwen van Kaapstad, het Green Point Stadium. Ik was verbaasd wat voor maatregelen hier worden genomen wanneer er een voetbalwedstrijd plaats vind. Werkelijk het hele politiecorps van Kaapstad en omstreken werd gemobiliseerd en de toegangsroutes naar het stadium werden gedeeltelijk afgezet. Ook zag het blauw van de zwaailichten en voor het stadion stond een groot aantal van deze opgeleide projectielen. Je krijgt er in ieder geval wel een veilig gevoel van. Over veiligheid gesproken; van te voren kreeg ik vanuit allerlei hoeken te horen dat het nog wel is gevaarlijk kan zijn qua supportersgeweld enz. Maar dit was allemaal onzin. Ik heb alleen maar vrolijke en dansende supporters gezien die hun longen uit hun lijf bliezen op de inmiddels bekende vuvuzela. De ene was nog langer en mooier versierd dan de ander. En ik denk dat oma, thuis kijkend naar gtst, van de bank rolde zoveel decibel kwam er vrij uit dat stadion. Ook ik had een vuvuzela bij me en kwam er na een tijdje achter dat die afrikanen toch wel een longinhoud moeten hebben van een potvis want ik zat bijna aan het zuurstofapparaat. Over het niveau van de wedstrijd zal ik het kort houden want dit leek meer op het 7de elftal van FC bal op het dak. Nou ja zo erg was het ook weer niet, maar het was verre weg van het niveau wat Ajax op de Nederlandse velden laat zien. Maargoed de sfeer was top, de supporters zongen en danste en Ajax won met 2-1.

Pieter-Paul wist mij later te vertellen dat de bovenste ring na het WK verkocht is aan Manchester United. Ik zat al helemaal te bedenken hoe dat gegaan is. De chef stadion zal gedacht hebben; het is toch wel een groot stadion voor het geringe aantal bezoekers wat hier in de toekomst zal komen, laten we de bovenste ring gewoon verkopen. Ik maak er een paar foto’s van met mijn Nokia 3310 en zet het gewoon op de Afrikaanse versie van Marktplaats. Nu was aan de andere kant van de wereld chef dekbed, een sjeik die inmiddels vast wel eigenaar is van Manchester United, opzoek naar een paar ringen voor z’n vrouw. Toen zag die dit voorbij komen en dacht; dit is wel leuk voor een beetje uitbreiding van het stadion. Zo gezegd, zo gedaan en hij liet de reusachtige ring overkomen naar Engeland. Ik pomp wel een paar extra vaten olie uit de grond moet hij gedacht hebben.

Ondertussen schrijf ik alweer een half a4tje over de voetbalwedstrijd terwijl er natuurlijk nog veel meer is gebeurd deze week in het normaal zo rustige Kaapstad. Vrijdag mocht ik weer mee varen en dit keer in de prachtige omgeving van HoutBay. We kwamen we naast verschillende uitgestrekte stranden, schipbreuken en bergroutes ook langs een groot zeehondeneiland. Hier liggen honderden zeehonden heel de dag te chillen in de zon en vangen af en toe een visje. Dit laatste kunnen ze niet te lang doen aangezien ondertussen hun groot vriend de witte haai op de loer ligt. Helaas heb ik ze nog niet kunnen waarnemen. Op zaterdag zijn we met z’n 5e naar Kaap de goede hoop geweest. Dit ligt op ongeveer anderhalve uur van Kaapstad vandaan en is het meest zuidelijke punt van het vaste land van Zuid-Afrika, omringd door mooie natuur en vele diersoorten. Boven op de berg staat een vuurtoren waar je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. Er komen een hoop toeristen op af waaronder ook de bekende chinezen en japanners. Of het zijn alleen chinezen, het verschil is met het blote oog niet te zien. Één ding weet ik wel, dat volk kom je overal ter wereld tegen. Of je nu in Amsterdam, in Dubai of in Kaapstad loopt. Nadat we nog kennis hadden gemaakt met de plaatselijke struisvogels en bavianen vervolgde we onze weg naar huis. ‘s Avonds aten we wat en maakte we ons klaar voor de stapavond van de week. Ondanks een hoop keuze uit clubs en bars, gingen we naar dezelfde tent als vorige week. Achteraf geen slechte idee want het was weer een gezellige avond met een hoop Nederlandse studenten.

Zondagmorgen gingen Pieter-Paul, Jules en ik al redelijk vroeg naar Blauwberg gingen om te surfen. PP en Jules gingen Kite surfen en ik wilde eigenlijk gaan golf surfen maar helaas stond de wind niet optimaal waardoor er weinig golven waren. Dus heb ik maar even op het strand toegekeken hoe PP zijn eerste surfles kreeg en de inmiddels ervaren Jules hoge sprongen maakte op het water. Er stond namelijk genoeg wind om te kite surfen. ’s Avonds keken we met een paar gasten Manchester City tegen Chelsea wat hier in een plaatselijk Portugees restaurant werd uitgezonden. Naast ons zaten een paar fanatieke Engelse supporters die bij elk doelpunt of doelpuntpoging een gat in de lucht sprongen en een extra biertje achterover goten. Nu we er toch zijn konden we net zo goed blijven eten dachten we na de wedstrijd. Dit mede omdat ze een hele mooi zondagavond aanbiedingen hadden, namelijk een halve kip voor de halve prijs. Welgeteld 3 hele euro’s en 50 hele centen. Daar kan je toch niet voor koken zou je zeggen. We waren met z’n zevenen en iedereen bestelden, je raad het nooit, een halve kip. Blijkbaar waren ze niet berekend op zulke ‘grote groepen’ want ze hadden maar vier kippen op voorraad. Toch vrij bizar als er met levensgrote letters op het raam staat: halve kip voor de halve prijs. Maargoed wij Nederlanders zijn niet zo moeilijk en paste ons hier op aan. Het eten was wel lekker en dat is tenslotte het belangrijkste.
Ondertussen ben ik ook klaar met het Indische kunstwerk van Lynn en dat was bijzonder goed te eten. Ik heb gelijk maar even gevraagd hoelang ze nog blijft want dan mag ze vaker gaan koken.

Zo, lang zat dit verhaal tijd voor een biertje.

Greetz from CapeTown,

xx



  • 19 September 2011 - 21:47

    Pa:

    Hadi Dion,

    Mooi verhaal wederom, het lijkt wel een liveverslag van Nat. Geo.; alleen die witte haai, die moet je natuurlijk nog wel vastleggen.

    Ja, en dan dat voetbal, dat moet een ongelooflijke beleving zijn geweest. Toch wel iets anders dan die NLers, die de entree van het Maasgebouw (plek van de directie van Feijenoord) aan gort slaan en politie hun wapens moeten trekken. Ajax overigens 2-2 uit tegen PSV, waar Ajax niet over mag klagen.

    Hier alles prima, hard werken voor weinig en nauwelijks plezier, je kent het wel.

    Ik hoor je wel weer.

    Namens vrouw en kinderen,
    gegroet,
    Je Pa

  • 20 September 2011 - 17:09

    Ashley:

    Heeee collega,
    wat super gaaf al die verhalen van jou zeg. Volgens mij heb jij het heeel erg naar je zin! Hier ook alles goed, natuurlijk missen we je heeel erg op de tuin !

    Nog heeel erg veel plezier.

    xx Ashley

  • 21 September 2011 - 18:18

    Peter Vollering:

    Hoi Dion

    Gaaf wat je daar allemaal mee maakt.
    Feyenoord staat nu nog gelijk met 020,maar volgende week staan wij boven 020 (uit tegen az).

    Die halfe kippen waren zeker krielkippen 3.50 euro voor een halfe kip!!!

    Ik zal oma deze link doorsturren want je vader heeft een link doorgestuurd die niet klopt.

    Ik hoor je later.

    Groetjes Peter


  • 22 September 2011 - 17:38

    Jayro:

    moh dion
    donders man wat is het leuk om dat te lezen. ik ben blij dat je het naar je zin hebt. maar ik mis je wel hil erg want nu kan ik niet meer met jou stoeien. en het is ook echt heel stil zonder jou. want nu hoor ik de muziek niet meer in mijn kamer.en ik hoorde dat je een auto gehuurd hebt met drie vriendinnen. wel gaaf je moet er maar een paar foto's van in je foto boek zetten.
    mazzel jayro

  • 22 September 2011 - 19:48

    Mams:

    Jeetje wat een leventje heb je toch, om echt jaloers op te worden, je gaat zeker helemaal voor die natuurelementen van Kaapstad....niet kunnen dromen van jou, vol afgrijnzen verplicht mee op cultuur of natuurreis met je thuisgezin.
    Maar wel gaaf, zeker als je hier vermoeid van de werkzaamheden nog even de p.c. gaat openen voor het laatste nieuws en jou daar weer treft met giga reisverslagen.
    Jawel waar ik me ook vertoon regelmatig gaan de gesprekken over jou, waarbij er veel interesse is in jou belevingen, ik moet me wel verdiepen in je termologie zeg!!!!!
    Wat een schatje dat autootje van jou helemaal leuk, passen jullie er allemaal in?
    Het zijn geloof ik wel behoorlijke afstanden de je moet maken.
    Hoe is het op de stage,? loopt engels een beetje en haal je de groepen nog binnen?
    Ik hoop dat het allemaal een beetje uit te houden is met de diverse volkeren waar je allemaal mee te maken hebt.
    Gelukkig hoor ik weinig over agressie of onrust dus dat stelt mij weer gerust,
    Loves, mams

  • 23 September 2011 - 18:27

    Jozef :

    mohge tuindert!

    zo te horen hebie et best naar je zin haha :P heb net ff al je reisverslagen zitten lezen (had ik nog niet gedaan) ben der vlg mij drie kwatier mee bezig geweest dam... volgens mij kun je beter verslagen gaan schrijven voor de krant ofso ^^

    maar hier it het koude kikkerlandj is het ook nog best te doen hoor koud maarj zijn we wel btj gewent... vlg mij zit ik liever daar in kaapstad met 24 graden met zon zee en strand ^^

    hoop dat je het nog leuke stage/vakantie gaat krijgen daar en zal je verslagen natuurlijk blijven lezen :P

    ojah nog veel plezier met zuipen vanavond het is tenslotte weekend^^

    groetjes Joost!

  • 23 September 2011 - 19:28

    Oma:

    hallo dion,

    ik ben oma aan het uitleggen hoe ze jouw reisverslagen kan lezen! ze zal je zo als alles goed gaat zelf een berichtje sturen!

    gr joost en oma

  • 26 September 2011 - 12:29

    Nick Stuytert:

    haha wat een verhalen joh dion! leuk dat je het naar je zin heb gozer. spreek je snel weer

  • 27 September 2011 - 14:39

    Oma Vollering:

    Hallo Dion, leuk dat ik je site nu heb vandaar dat ik jou nu een mail kan sturen (nou ja, het is Bianca die nu schrijft.) De overgang zal wel groot zijn geweest van Nederland naar Afrika maar het zal vast wel wennen met je medestudenten. Met mij gaat alles goed, het is een mooie uitvaart geweest van opa, jammer dat je er niet was. Het is nu wel stil bij mij maar dat komt vast nog wel goed. Ik wens je heel veel succes daar en nu ik je site heb lees ik je verhalen ook. \ik ben benieuwd naar de volgende! (en ik, Bianca ook)

  • 12 Oktober 2011 - 16:52

    Bob Stuyt:

    yooo dion
    wat jij allemaal schrijf fantastich
    vind gaaf dat je naar je zin heb en vind leuk om telezen heb nou 6 verhalen gelezen en heb nog steeds zin verder te lezen normaal vind lezen saai maar dit niet.
    hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dion

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 33173

Voorgaande reizen:

19 December 2014 - 19 December 2015

Time for some Rock & Roll!

11 November 2013 - 02 Mei 2014

Het volgende avontuur is begonnen!

09 November 2012 - 22 Januari 2013

A new experience in Malta paradise

30 Augustus 2011 - 01 Februari 2012

Stage Kaapstad

Landen bezocht: