Verkennen, achteruit eten en een hoop gezelligheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu Verkennen, achteruit eten en een hoop gezelligheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dion Stuijt - WaarBenJij.nu

Verkennen, achteruit eten en een hoop gezelligheid

Door: dioninafrika

Blijf op de hoogte en volg Dion

05 September 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Stap ik hier afgelopen vrijdag vol goede moed in mijn shirtje, korte broek en teenslippers het vliegtuig uit, regent het hier gewoon in Kaapstad. Ook qua tempratuur is het hier een stuk kouder dan in Dubai dus ik deed maar snel een warme trui aan voordat we naar buiten gingen en de auto in stapte naar ons nieuwe paleis.

Na zo’n 9,5 uur vliegen kwam ik rond 12 uur ‘smiddags aan op Cape Town international airport. Dit keer vloog ik in een Airbus 330-200 van Emirates. Een wat kleinere en oudere kist dan de Boeing waar ik een paar dagen eerder in vloog. Wat me opviel tijdens deze vlucht was dat het vliegtuig nog niet eens voor de helft vol zat. Maar dat vond ik helemaal niet erg, want ik had 2 stoelen vrij naast me waardoor ik relaxt kon slapen. Op het vliegveld van Kaapstad werd ik opgehaald door Katelijne van 4exchange (het bemiddelingsbureau) en reed samen met twee huisgenootjes naar Vredehoek, de wijk waar ons nieuwe onderkomen staat. Na een welkoms rondje met de nieuwe huisgenootjes gingen we de buurt verkennen. Coen, één van de zeven bewoners hier, was hier al een week dus kon ons het een en ander laten zien in de buurt. Na het plaatselijke winkelcentrum verkend te hebben haalde we bij de supermarkt wat benodigde spullen.’ S avonds genoten we van een lekkere vispasta en deden we gezamenlijk nog een drankje.

De volgende dag gingen we met z’n 4e, uitgerust met camera’s en dikke kleren, op weg naar v&a waterfront. Dit is een toeristische haven die een paar jaar geleden geheel is gerenoveerd. En dat kunnen die teerpalen hier wel want het is werkelijk een schitterend stukje Kaapstad. Teerpaal is overigens de vrije vertaling voor een donkere inwoner van Afrika. Bedacht en gedeponeerd door een ene vriendengroep De conjoos. Nooit van gehoord verder. Na een paar mooie foto´s gemaakt te hebben van de omgeving in waterfront zochten we een restaurant op om een stukje vis te gaan eten. Want waar hebben ze lekkerdere vis dan in een haven zou je zeggen. Dat was ook zeker het geval, want het gerecht was heerlijk. Alleen mijn maag dacht er helaas anders over. Ik denk dat het inmiddels zo´n twee jaar geleden dat ik voor het laatst gegierd heb maar gisteravond hing ik toch echt over de pot en kwam werkelijk alles naar buiten. Coen had hier trouwens de mooie vertaling: achteruit eten voor. Ik hoorde van andere studenten dat dit vaker gebeurd bij nieuwelingen en het onderdeel is van het acclimatiseringsproces. Als ik dat had geweten…
Helaas moest ik hierdoor ook mijn eerste stapavond uistellen tot volgende week wat ik toch wel uiterst verveld vond, maar ach er komen nog genoeg stapavonden voor de boeg. Om te beginnen as dinsdagavond met alle studenten het Nederlands elftal aanmoedigen in de plaatselijke Dutch bar. Gelukkig voel ik me op het moment van schrijven alweer beter. Dit is maar goed ook aangezien morgen mijn stage begint.

Omdat de meeste van het huis wel waren gaan stappen zaterdagavond hadden we vanmorgen een ouderwetse brakzondagmorgen met een tikkeltje dakschade hier en der. Nadat ons gezamenlijke filmmomentje was afgelopen gingen we op weg naar Champs Bay. Dit is een prachtige bay hier verderop waar onder andere onze grote vriend Gordon een huis heeft. Nadat we daar een drankje hadden gedaan vervolgde we onze weg naar restaurant ‘gezellig’ in Sea Point. Als het daar niet gezellig is… We hadden daar met een paar andere studenten afgesproken om wat te gaan eten. Ik hield het maar bij een oma’s gemaakte soep en een salade om te voorkomen dat vanavond weer alles eruit kwam.

Op de terugweg merk je dat je toch wel echt in Afrika bent. Zo zie je veel mensen op straat slapen, zwervers rond hangen en mensen bedelen naast je auto om geld en eten. Het volk is hier voor de rest vriendelijk en gastvrij alhoewel je moet weten in welke wijken je moet zijn. Je hebt namelijk ook plekken hier in Kaapstad waar je simpelweg niet moet komen omdat het te onveilig is voor blanken. Het treinstation is bijvoorbeeld één van de onveiligste plekken hier in Kaapstad. Maar de wijk waar ons huis staat is gelukkig veilig genoeg en zal niet zo snel iets gebeuren. Wanneer je hier op het balkon staat heb je uitzicht over een groot gedeelte van Kaapstad en dit is, vooral ‘savonds, een prachtig plaatje. Ook de Tafelberg ligt hier vlakbij en hebben daar een mooi uitzicht op. Het blijft toch bijzonder dat je een berg midden in de stad hebt.

Inmiddels alweer half 1 is het tijd om café de bedstee op te gaan zoeken. Tot zover mijn eerste reisverslag vanuit Kaapstad.

Houdoeee x

  • 05 September 2011 - 20:20

    El Hagi:

    Stutos del Plutos wat kan jij leuk schrijven zeg :). Veel succes op je stage en ik blijf deze site f5'en!

    Ohja en niet meer barfen he!

    xxxx

  • 06 September 2011 - 15:00

    Nick:

    haha, klinkt allemaal heel best dion! en idd, schrijven kan je wel! moest echt lache bij je vorige verslag.

    ik blijf het zeker volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dion

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 33179

Voorgaande reizen:

19 December 2014 - 19 December 2015

Time for some Rock & Roll!

11 November 2013 - 02 Mei 2014

Het volgende avontuur is begonnen!

09 November 2012 - 22 Januari 2013

A new experience in Malta paradise

30 Augustus 2011 - 01 Februari 2012

Stage Kaapstad

Landen bezocht: